כבר לא מגה ריאליטי

כבר לא מגה ריאליטי

תקופה לא קצרה שמדברים על שחיקת הז'אנר ששינה את פני הטלוויזיה, אבל כעת נראה שהירידה תלולה במיוחד. ב-"אקס פקטור" הוחלט על פיצול הפרקים על מנת לצמצם הפסדים. אך הריאליטי יוכל להישאר בחיים רק אם יעשה את הפעולה ההפוכה ויעלה הפקות צנועות יותר מבחינה כלכלית.

כל מי שעוקב מעט אחרי מספרי הרייטינג של תכניות הריאליטי בתקופה האחרונה יכול לראות שחלה ירידה עקבית באחוזי הצפייה. הירידה לא פוסחת על אלה שמבשלים וגם לא על אלה ששרים, אם כי מורגשת יותר בתחום השירה שהוא השחוק יותר בתוך הז'אנר. בשבוע האחרון גם "מאסטר שף" וגם "אקס פקטור" צנחו מתחת ל-25 אחוזי רייטינג.

על מנת להבין את הירידה הדרסטית במספרים צריך להסתכל על ממוצע העונות הנוכחיות לעומת הקודמות: העונה הנוכחית של "אקס פקטור" עומדת על 27 אחוזי רייטינג לעומת 34 אחוזים בעונה הקודמת. העונה הנוכחית של "מאסטר שף" עומדת על ממוצע של 29.8 אחוזים מול 37 אחוזים בעונה הקודמת.

השבוע פורסם ב-"וואלה! ברנז'ה" כי הזכייניות "רשת" ו-"קשת" מצאו סוג של פתרון על מנת להתמודד עם המספרים הנמוכים והוא הגדלת זמן הפרסום. הדבר מתאפשר הודות להקלות שקיבלו הזכייניות לאחר "צוק איתן", ביניהן ניוד דקות הפרסום להיקף של חמש שעות. ב-"רשת" לא הסתפקו בכך ואף החליטו על הארכת העונה של "אקס פקטור" על מנת להוזיל את עלות העונה הכוללת.

x-factorהמספרים הנמוכים ברייטינג יוצרים הפסדים גדולים לזכייניות. עלות כל פרק של "אקס פקטור" ושל כמעט כל ריאליטי אחר בשנים האחרונות נאמדת במיליון שקלים לפרק. העלויות הגבוהות מציבות את תכניות הריאליטי בנקודת פתיחה בעייתית. כשהן משיגות פחות מ-30 אחוזי רייטינג, הן לא כדאיות כלכלית.

לכן השינויים שהזכייניות החלו לבצע הם נקודתיים ולא יפעלו לטווח הרחוק. הזכייניות צריכות להפנים שהריאליטי הוא כבר לא מפלצת הרייטינג שהייתה בעבר, להיערך בהתאם ולא להשקיע סכומי עתק על כל פרק. על מנת לשמור את הז'אנר בחיים גם במספרים של 25 אחוזי רייטינג ומטה, יש צורך בהפקות צנועות יותר כלכלית, שאמנם יורידו מה-"שואו" אך יגרמו לנזק כספי נמוך יותר.

יש צורך להזכיר שגם המספרים הנמוכים, סביב 25 אחוזים, מקבלים חיזוק הודות למותג "22" בשלט. לא מופרך להניח שאם תכניות הריאליטי היו בערוץ 10, הן היו משיגות עוד פחות רייטינג. אך הוכחה לכך נוכל לקבל רק כשערוץ 2 יתפצל וייצא לשיטת הרישיונות אם וכאשר. בינתיים, הריאליטי ממשיך לדשדש גם תחת ערוץ 2 הגדול.